janinetegel.reismee.nl

Van bananentaart tot Light room

Lieve geïnteresseerde lezers,

Hier een teken van leven uit het witte noorden. Nee ik ben, zoals sommigen misschien dachten, nog niet ingesneeuwd. Ik kom net thuis van een fika met onze vriendengroep. Diego had voor de eerste keer in zijn leven een taart gebakken en deze moesten wij natuurlijk komen proeven. Onze conclusie: hij mag vaker een Colombiaanse bananentaart maken.

Hebben jullie de sint uitgezwaaid vandaag? Jammer dat ik dit jaar Sinterklaas heb moeten missen. Als ik hier mensen probeer uit te leggen wat het is en ze wat plaatjes laat zien,wordt er alleen maar ongelovig naar zwarte piet gekeken. 'That's just discrimination!''

Afgelopen weken heb ik aardig wat meegemaakt. Ik zal over een aantal dingen zo kort mogelijk wat vertellen, voordat het echt een ellenlang verhaal gaat worden. Foto's zal ik ook weer op de site zetten.

Douwe kwam eind oktober aan en bleef 4 dagen. Natuurlijk erg leuk elkaar weer te zien en we hebben hier dan ook een super tijd gehad. De eerste dag zijn we wezen indoor- beachvolleyballen met vrienden van me en s'avonds zijn we in een lesbienne bar beland. Was niet onze intentie naar zo'n plaats te gaan, maar nadat ik versierd werd door een meisje en er toch wel erg raar volk rond liep hadden we door dat we hier niet thuis hoorden. De volgende dag zijn we naar een ijshockey wedstrijd geweest. Lekker gewelddadige sport is dat! Om ook wat buiten Umea te zien, hadden we de laatste 2 dagen een auto gehuurd.

Twee weken geleden heb ik een hondenslee tocht gemaakt. Vlak bij Umea is een organisatie die zulke tochten organiseert. Heel cool! Jammer alleen dat ik maar voor 5 minuten op de slee heb kunnen staan. Ookal kregen we een speciaal pak aan tegen de kou, m'n lichaam vond het na 5 minuten al niet uit te houden en ben ik flauw gevallen. Nadat ik in de overkapte slee van de tourleider was gezet, kwam m'n bloedsomloop gelukkig weer op gang. De tour verder was ontzettend mooi; Besneeuwd landschap en weer rendieren gezien! Ik was echter wel blij weer naar binnen te kunnen. Kostte even voordat ik alle lichaamsdelen weer voelde... De temperatuur was toen overigens -15 graden. Volgens de tourleider helemaal niet koud. Vorig jaar had hij een tour gedaan bij -40, dat was koud.

Twee weekenden geleden ben ik samen met 3 vriendinnen uit de jaarclub naar Stockholm geweest. Zij kwamen een uur eerder aan in Stockholm en nog voordat ik bij de deur van het hostel was, had ik 3 meiden aan m'n nek hangen. Erg leuk ze weer te zien! Ik kan Stockholm zeker aanraden om naar toe te gaan; het is eenmooie stad. Wij haddeneen historisch weekend uitgekozen. We kunnen namelijk zeggendat wemet -11 gradende koudste november temperatuur sinds 1965 in Stockholm hebben meegemaakt. Omdat er ook sneeuw lag, veel kerstmarkten waren, kerstbomen stonden en kerstlichtjes hingen was het net of we ons in een kerstsprookje bevonden. De meiden hebben zich nog flink verbaasd over de Zweedse kledingstijl. De mode is hier inderdaad anders dan in NL. Veel meiden in hele korte jurkjes, knalrode lippenstift, en met uitgaan nogalschaarse kleding; Jongens met een grote vierkante bril ,plat gelhaar en skinny jeans. Wie weet herkennen jullie me niet meer terug...

Vandaag had ik een tentamen (hopelijk gehaald) en heb ik het vak developmental psychology afgerond. Jammer dat dit vak toch niet helemaal was zoals ik verwacht had. Vak leek me leuk in combinatie met Bedrijfskunde , maar het ging echt te diep in over hoe kinderen zich ontwikkelen. Ben benieuwd naar komend vak,organisational design.

Niet te vergeten nog iets over het weer hier : Vorige week voor mij koudste temperatuur tot nu toe meegemaakt: -21 graden! Deze week hebben we last van het broeikaseffect. Is op het moment maar -4 graden. Ligt verder veel sneeuw en we hebben niet veel daglicht. Rond 8.30uur gaat de zon op en rond 14.30 uur gaat deze weer onder. Heel vreemd mee te maken! In Stockholm ging de zon een uur later onder. Ik heb laatst maar eens een bezoek gebracht aan de Light room op de universiteit voor wat extra licht.

Groetjes!

P.s. : Ik heb net een filmpje geplaatst op m'n site om een beeld te geven van de hoeveelheid sneeuw hier. Zie ‘'video's''.

Reacties

Reacties

Anne-Sophie

Hey janine!!

Klinkt mooi allemaal, maar wat een kou zeg!! Brrr..kan me voorstellen dat je het op de slee niet zolang volhield.. te koud voor nederlandse begrippen.
Sinterklaas uitleggen en vooral de zwarte pieten is lastig hea?! Had hier in Korea hetzelfde probleem.

Heel veel plezier nog!!

Nancy

Heeey!

Wat heb je ook weer veel meegemaakt! En hoe kun je de ontwikkeling van kinderen nou niet leuk vinden Janine!! Heb ik toch te weinig invloed op je ;)
Wel raar dat de zon zo snel onder gaat! Vind half 8 licht en 5u donker al erg haha. Nog heel veel plezier de komende tijd!

Liefs uit Grunn

Andrea

Dag nichtje!

Mooi te horen dat je nog niet bent ondergesneeuwd, whaha! Geen bericht is goed bericht heb ik maar gedacht... ;) Volgens mij klopt dat helemaal als ik je verhaal lees!

Lekker he, die kou? Maar weet je, als je weer terugkomt stelt het hier allemaal helemaal niks meer voor. ;) Kun je iedereen voor aansteller uitmaken. Ben je trouwens ook lekker aan het saunahangen?

Dikke kus!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!