janinetegel.reismee.nl

Intro en eerste studieweek

Hallo allemaal!

Eindelijk heb ik tijd gevonden voor het schrijven van een tweede verhaaltje vanuit zweden! Ik heb al aardig wat beleefd, dus genoeg om te vertellen!

Ik zal beginnen met waar ik gebleven was, de introductieweek... De laatste dagen van de introductieweek kregen we meer informatie over sportmogelijkheden en programma's waar je aan kan deelnemen als internationale student. Hier in Umea hebben ze het grootste sportcentrum van Europa, IKSU, waar ik lid van ben geworden. Het gebouw is echt enorm (ik ben er al 2x verdwaald) en super mooi! Tot nu toe heb ik alleen nog maar gezwommen, gespind, gefitnesst en gebruik gemaakt van de jacuzzi, maar er zijn nog veel meer dingen die ik daar wil proberen! Om een paar te noemen: indoor beachvolleybal, basketbal, pilates, yoga, zumba en sauna-en. Programma's waar ik als exchange student aan mee ga doen zijn het International Swedisch Connection programme en het hostprogramme. Het ISC programma is er om contact met Zweedse studenten te stimuleren en om meer mensen te leren kennen. Onder leiding van een Zweedse student zal je met een groepje activiteiten, zoals fika, sporten, koken en tripjes, ondernemen. Fika, koffieleuten, is hier erg belangrijk en wordt dan ook een paar keer per dag gedaan. Het hostprogramme houdt in dat je een paar keer bij een zweedse familie op bezoek gaat en dingen met ze onderneemt.

Tijdens de introductieweek heb ik ook al de eerste corridor parties meegemaakt, waaronder eentje van mij! Iedereen neemt z'n eigen drank mee en bij iemand op de gang wordt er dan een gezellig feest gebouwd. Ik heb gemerkt dat als er zo'n feestje bij jou op de gang is je beter mee kan feesten dan proberen te slapen, ook al moet je er de volgende ochtend weer om 7 uur uit :P Verder hebben we met alle nieuw gekomen internationale studenten een diner en pubnight gehad. Opvallend is dat clubs hier al om 22.00 openen en om 02.00 uur sluiten! Is wel even wennen met het uitgaansleven in Groningen wat tot zonsopgang doorgaat, maar groot voordeel is dat je nog wat aan je dag daarna hebt! Ook opvallend is dat je hier geen alcoholische drank kan kopen boven de 3,5 % alcohol in normale winkels. Dit wordt uitsluitend door staatsslijterijen (systembolaget) verkocht voor 6 uur 's avonds met hoge! prijzen.

Afgelopen maandag kwam er helaas een eind aan de vakantie... De colleges zijn weer begonnen. Ik begon maandag met m'n eerste college van het vak ‘'Managerial Perspectives on strategy and people''. Het vak is opgedeeld in 2 modules. Tot begin oktober doe ik de module ‘'perspectives on management and strategy ‘' en begin daarna aan de module ‘'people-the human side of organizing'' die ook een maand zal duren. Het vak is een mastervak en dat is ook wel te merken, want het is best zwaar! Aanstaande maandag en de week daarop moeten we een case inleveren en presentatie houden en 20 september heb ik al m'n eerste tentamen over een heel boek. Daarna krijgen we seminars waar je voordat zo'n seminar begint een verslag moet inleveren enje eigen verslagmoet verdedigen tijdens de discussie. Ook hebben we deze module 3 gastcolleges. Van de week heb ik er al een gehad, van een professor uit Sydney en ik moet zeggen dat het erg interessant was!Voor de cases, presentaties en seminars moeten we in een groep van 5 werken. Afgelopen woensdag gingen we met alle studenten naar een boerderij buiten Umea en daar hebben we een teambuilding middag gehad. Heel erg leuk! Ik zit in een groep met 2 Zweedse jongens, een Russisch meisje en een jongen uit India. Samen met een andere groep waren we een team en streden we tegen andere teams. Eerst een naam en strijdlied bedacht en vervolgens begonnen we aan de opdrachten. De teambuilding ging bij ons erg goed want wij, team Sunshine met een super Zweeds dranklied, hadden van iedereen gewonnen! Als prijs een mooi shirt van de universiteit en chocola.

Wat heb ik nog niet verteld...?
-Hier op de universiteit geven ze vakken achter elkaar en heb je niet meer dan een vak tegelijkertijd. Ik ben er wel voor om het ook in Nederland in te voeren!
- Ik heb een hele stoere 2e hands mountainbike, waar ik alle ongemakkelijke wegen mee kan trotseren!
- Begin oktober wordt er een reis naar St. Petersburg georganiseerd, waar ik (als ik vrij krijg) zeker naar toe wil!
- Voor degene die om m'n adres vroegen, deze is als volgt:
Alidhem/ Historiegrand 12 A 0008
90734 Umeå
Sweden

Als laatste, iedereen nog heel erg bedankt voor de leuke reacties! Goed om te weten dat m'n verhalen ook echt gelezen worden ;)

Veel liefs!

Reacties

Reacties

Jessica Otto

He Janine!
goed te horen dat je het naar je zin hebt.
ben heel benieuwd naar wat je nog meer gaat beleven!!

veel plezier verder en hard studeren he:P

dikke kus

koen

Heey janine!!
Klinkt allemaal super tof! lees ik nou in dat stukje over alcoholbeleid een lichte ontevreden ondertoon :P
ik ben benieuw naar je volgende avonturen!

xxx

Lisa

Hee Janine !

Leuk om je verhaal te lezen.
Ben benieuwd naar het volgende verhaal!
& we skypen natuurlijk ook gauw weer he!

xxxxxxxxxxx'

Sophie

Heee Janine!
Echt leuk om je verhaal te lezen en leuk dat je er wat foto's bij hebt geplaatst. Krijg ik een beetje een beeld van hoe je daar zit, super mooi!!
Goed dat je ook het spinnen daar hebt opgepakt ;). Ik ga maar weer eens beginnen met hardlopen.
Ben benieuwd hoe het zal zijn met je hostfamily! Ga je dat snel doen?
Hahah van die alcohol is wel jammer he, had het ook al van meisjes uit Zweden in Brighton gehoord ;).
Het stukje over je master vak komt me bekend voor haha; ik moet voor 1 vak vrijdag een case inleveren en maandag ook een presentatie houden! Het is echt gekkenwerk, heb nu 2 dagen bijeenkomsten gehad en het is zooo druk. Voornamelijk discussiëren en presenteren in het engels. Not my cup of tea haha. Maar t zal snel genoeg wennen. Dus goed dat je er nu al een beetje aan gewend raakt, dan is de overstap naar de master volgend jaar niet zo groot (zoals ik het nu ervaar haha).
Heeeel veel succes en plezier, geniet er van!
Dikke kus.

Anne

Heej Janiniee!
Ik ben vreselijk laat met je stukje lezen, maar studie is weer begonnen, en dat vraagt natuurlijk véél te veel tijd. Nu moet ik weer squashen, zwemmen, lunchen, samen eten, activiteiten organiseren, en zelfs colleges volgen... Hoe dan ook, toen opeens bedacht ik "ojaaa, janine d'r stuk!' en ben ik het 'heel hard' gaan lezen. Echt superleuk! Ik wil ooooook! Wanneer mogen we nou langskomen?! Ik wil ook de hele dag fika'en, haha. Doe je dat fika'en ook met toetjes? Of kan het gecombineerd met ons vrijdagmiddag-koffie-bij-vertrouwenspersoon-relinde-uurtje? (Relinde, als je dit leest: per wanneer gaat dat eigenlijk in??)

Ik zie uit naar je volgende verhaaltje!
Liefs, Anne

marloes

Heb net je foto's bekeken. Leuk!! Het ziet er wel een beetje uit zoals je je Zweden voorstelt, veel bomen en meren.
Tot snel. Liefs, mama xx

Ria Schipper

Hoi nichtje!
Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. Een fijne groep mede-studenten om je heen lijkt me ook wel belangrijk. Straks komt er natuurlijk een lange donkere winter aan......steek maar veel kaarsjes aan!!!!
Vergeet niet op de lange latten te gaan staan nu je toch veel sneeuw zal gaan meemaken!
Veel studie-en ander plezier toegewenst,
groetjes,
Ria(en ook van Dick natuurlijk)

Relinde

Janine!!! Sorry sorry sorry dat ik nog helemaal niet gereageerd had! Ik schaam me heel diep.. Maar ik zal het goed maken door een extra-lange reactie te geven :) Ik had je stukjes wel al gelezen allemaal. Ik ben echt zooo jaloers op je. Wij zitten wel op de site allemaal dingen te schrijven die jij mist, maar dat doen we alleen maar zodat we onszelf weer een beetje beter voelen. Woensdag was de eerste clubavond zonder jou :( En jij zit daar maar in dat zweden met je nieuwe vrienden en interessante lessen en corridorparties en fika's en strijdliederen.. tja, gewoon jaloers.
Maar het klinkt echt allemaal heel erg leuk. Heel vet dat sportcentrum! Met jacuzzi :P zo chill.
Dat mastervak klinkt trouwens wel echt zwaar. Kom je er een beetje doorheen zonder al te veel parties te missen? En die fika's, anne, als je dit leest, ik lees het nu pas, maar wel echt toevallig want ik wilde er net iets over posten op de site. Ik denk dat ik dat vanaf deze week ga invoeren. Janine denk je dat je op je verjaardag nog tijd hebt om op skype te komen? misschien kunnen we je wel met zn allen feliciteren! En we moeten echt een datum uit gaan zoeken waarop we langs kunnen komen, want daar hebben we superveel zin in!
Janine, ik ga weer gedag zeggen, maar hopelijk spreek k je snel weer een keer.
Heel veel plezier in ieder geval met alles :)
Liefs

Nancy

Hey meis,

Wat leuk om allemaal te lezen wat je daar aan het doen bent :) Is toch wel een heel ander leven dan in Groningen. Geniet er van en heb je daar toevallig ook skype? (a)

Xx Nancy

p.s. er stond laatst een jongen aan mijn kassa en ik herkende hem ergens van, maar het duurde even voor ik er achter was.... 3x raden wie het was ;)

anne

Wanneer komt er weer een verhaaltje? =D

(en Relinde, dit is wel een heel aparte manier van communiceren (Janine, vergeef ons! =D), maar ik heb het gelezen hoor!)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!