janinetegel.reismee.nl

Ik ben er!

God natt allemaal!

Voor degene die zich al afvroegen of ik wel goed ben aangekomen in zweden: ja!Ik heb vandaag voor het eerst toegang tot internet, vandaar nu pas m'n eerste berichtje.

Ik zal bij het begin beginnen... Maandag ochtend om half acht vertrok ik samen met mijn ouders, zusje en Douwe naar Schiphol. Helaaskon mijn broertje vanwege werk niet mee. Na afscheid genomen te hebben ging ik dan alleen door de douane het Zweedse avontuur tegemoet!Eerst maakte ik me nog een beetje zorgen of mijn koffer niet te zwaar zou zijn, maar de 22 kilo mocht gelukkig gewoon mee.De reis naar Umea (spreek uit als: Oemio) verliep goed. Tijdens de 5 uur durende tussenstop in Stockholm heb ik nog lekker van het zonnetje kunnen genieten. Blij dat ik dat gedaan heb, want in Umea is het een stuk kouder en hebben we de zon nog niet veelgezien!Tijdens de vlucht zat ik naast 2 franse meiden, Marionen Elodie,die ook naar Umea university gingen. Was erg gezellig, want met allebei trek ik nu veel op.

Aangekomen in Umea kregen we informatie en de sleutel van onze kamer. Ik woon op een campus en het is echt enorm groot. Zo groot dat ik bijna de hele avond heb moeten zoeken naar mijn wijk en steeds hopeloos verdwaalde. Tegen 23.00 uur was ik dan eindelijk op mn kamer. De kamer is ok. Minpunt is alleendat ik keukenspullen en beddengoed allemaal zelf moet aanschaffen.Dinsdagochtend begon de orientation course al die tot zaterdag zal duren.Van s'ochtend tot s'avondshebben we verschillende colleges over studie,leven en voorzieningenin Umea en zijner activiteiten om elkaar beter te leren kennen.Zo werd erverteld dat het halverwege oktober al kan sneeuwen en dat de Zweden hier de uitdrukking ''There is no bad weather, only bad clothing'' hanteren. Dus met goede kledingmoet ik het weer hier overleven!Een activiteit dat we vandaag hebben gedaan is Brannboll,watveelop honkbal lijkt. Ook heb ik kennis gemaakt met mijn buddygroup.Op de universiteit kunnen exchange students meedoen aan een buddy programme. Zo zal je elke week met je groepiets ondernemen.Erg leuk! In m'n buddygroup zitten veel verschillende nationaliteiten (Hawai, Canada, Duitsland, Belgie, Frankrijk, Iran en nog meer.)

Grappig om nogte vertellen:
-Sommigen Zweden hier lopen in korte broek terwijlhet buiten 11 graden is.(Blijkbaarzulke strenge temperaturen gewend dat ze het nuniet koudvinden.)
- Mijn beeld dat Fransen veel om voedel geven is bevestigd. Marion heeft verschillende blikjesdoor haar oma gemaakte pathemeegenomen uit Frankrijk. Geen wonder hoe zij aan 32 kilo bagage is gekomen. Wel erg lekker die eendenpathe! ;)

Dit is ongeveer wat ik snel wilde vertellen. Ik ga nu slapen, want morgen vroeg moet ik weer op de universiteit zijn voor introductiepraatjes en activiteiten!



Reacties

Reacties

Dieuwke

Hi!
Fijn dat je goed bent aangekomen! En zo te lezen heb je al een hoop meegemaakt.. Ik moest vooral erg lachen om de korte broeken ;)
Veel plezier met de intropraatjes en -activiteiten en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

Liefs

Anne

Leukk, een berichtje! Klinkt alsof je je nu alvast heel erg vermaakt, dus volgens mij gaat dat de komende tijd helemaal goed komen! =D Héél veel plezier!

Jessica

aah leuk meis! fijn dat je goed bent aangekomen, alleen jammer dat je met je bagage kon lopen zoeken naar je kamer :P haha! is het weer daar nog wat relaxed? zou tof zijn als je nog een beetje vd zomer kunt genieten als het echt koud wordt .. ;) XX

Andrea

Nou, volgens mij heb je het allemaal al prima voor elkaar! Bij mij komt de Erasmusliefde weer helemaal bovendrijven. Snif. Ik ben jaloers! Njoy!

Lisa

Hee Pientje !

Fijn dat je het al naar je zin hebt.
Kun je al een beetje Zweeds praten ? haha =)
Ik spreek je vast gauw weer aan de telefoon & anders lees ik je volgende verhaal wel!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx'

Jacobien

Hee!!
Volgens mij vermaak jij je al prima daar, ben benieuwd naar wat details over de intro, al leuke feesten gehad? Nou veel plezier, maar dat komt vast goed! XX

Rita

Hee kippie!

Nogmaals heeeeeel veel plezier gewenst,
maar volgens mij gaat dat wel goed komen :)
Ik verheug me nu al op je volgende verhaal!

Dikke knuffel!

Oma en opa

Hallo Janine,
We zijn blij voor je dat alles goed gaat.
Geniet van je verblijf in Zweden!!!
Wij genieten van je weblog en hopen nog veel nieuws van je te vernemen.
Liefs en kussen van oma en opa.

Steef

Ey janine,

Mooi dat je goed bent aangekomen! en wat leuk dat je die meiden ontmoet heb ;)
Wij gaan zeker nog even genieten van onze laatste daagjes hier (Dankje voor je berichtje, leuk!), gaan nog een rondvlucht maken, naar boston en gezellig shoppen, dus dat komt helemaal goed :p

Veel plezier daar! en we spreken elkaar!

Dikke kus steef

janneke

hallå buuf!
Hur är det med dig?
Klinkt super allemaal! Mis je het mooie zonnige nederland al?
Have fun!
Liefs,
jans

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!