janinetegel.reismee.nl

HET SNEEUWT!!!

14 Oktober, mijn eerste dag sneeuw in Umea. Gisteren was het nog 6 graden met volop zonneschijn, en nu is het 1 graden en sneeuwt het!! Totaal onverwacht!

Door de drukte is het al een tijd geleden dat ik wat van me heb laten horen op m'n blog, maar dit wil ik toch graag vandaag met jullie delen! Daarom hierbij ein-de-lijk weer eens een update vanuit het hoge en inmiddels kouder wordende noorden... Ik zie dat ik m'n laatste verhaal op 4 september geschreven heb. (Ja, ik begrijp dat wat mensen ongeduldig werden). Dat wordt dus flink graven in m'n geheugen, maar ik ga m'n best doen!

Eerst iets over de studie... Vorige week ben ik aan de tweede module van het vak Managerial Perspectives on Strategy and People begonnen, ‘'People-The human side of organizing''. Net zoals de eerste module erg interessant, maar weer veel werk. Voor het vak hebben we een aantal seminars, waarbij je je eigen geschreven verlag verdedigt, en moeten we in een groepje een term paper schrijven. Ik heb als onderwerp ‘diversiteit' gekregen. Samen met 2 Zweden, een Thais meisje en een Turkse jongen ga ik onderzoek doen naar het managen van culturele diversiteit binnen organisaties.De vorige module heb ik als het goed is gehaald! Ik moet nog een cijfer van een seminar terugkrijgen, maar de presentaties, het schriftelijk tentamen en een ander seminar heb ik goed gedaan. Erg blij mee omdat het in het begin toch flink omschakelen was naar een mastervak!
De laatste 2 vakken die ik hier zal doen zullen bachelorniveau zijn. Nu ik dit gewend ben, weer wat makkelijker.

Naast de studie zijn er een hoop activiteiten waar ik aan mee heb gedaan. Zo organiseert de Buddy Group elke week wel iets leuks. De leukste activiteiten tot nu vond ik het barbecueën aan een meer, met z'n allen naar de sauna en een Zweeds diner. Begin september, toen de temperatuur nog wat hoger was, hebben we met de groep gebarbecued aan een meer en elkaar sterke verhalen verteld rondom een kampvuur. Nu hetkouder is, zijn we i.p.v. te barbecueën, naar de sauna geweest. Hier op de campus zijn 2 sauna's die je gratis kan afhuren en zo hadden wij er een voor een avond gereserveerd. Eerst met z'n allen zweten totdat je niet meer kan, en daarna terwijl het vriest over de campus rennen en een koude douche nemen. Ik wil zeker meer gebruik maken van de sauna, want het washeerlijk! Helemaal relaxed en herboren kwam ik eruit.Erg lekker om dit voor het slapen gaan te doen! Afgelopen weekend hadden de Buddy Group leaders een Zweeds diner voor ons gemaakt. Als voorgerecht toast met garnalen, als hoofdgerecht een hartige taart van Zweedse kaas en als nagerecht chocolade cake.

Mijn 21e verjaardagis inmiddels natuurlijk ookgeweest. Op m'n verjaardag heb ik 's middags met vrienden geluncht en 's avonds kwamen m'n ouders aan in Umea. Zij bleven voor een lang weekend. Nadat ze aankwamen, zijn we gelijk uit eten gegaan, wat heerlijk was. Ik had nog niet zo lekker gegeten in Zweden! Verder hebben ze m'n hele kamer gepimpt. Omdatmijnkamer volgens hun erg kaal was, hadden ze een stuk of 60 foto's, een poster en Zweedse vlag meegenomen om m'n kamer mee aan te kleden. Mensen diedaarna in mijn kamer zijn geweest, denken dat ik nogal familiegek ben omdat op bijna alle 60 foto's de familie staat. Papa in zwembroek, rare foto van mama genomen met Apple Photo Booth, etc. Maar ik moet zeggen, het ziet er nu inderdaad een stuk gezelliger uit ziet! De rest van het weekend ben ik nog heerlijk door ze verwend en het was leuk ze te laten zien hoe ik hier woon. Na dat weekend hadden Elodie, Marion en Damien ter ere van m'n verjaardag voor me gekookt en een week later heb ik samen met Elodie, die toen jarig was, een feest gegeven. Rond de 30 mensen hadden we uitgenodigd, maar ik denk dat er uiteindelijk wel 50 mensen in de keuken en gang stonden. Elodie had 2 chocolade taarten gebakken en ik 2 appeltaarten. Ook had ik speculaas en pepernoten meegebracht, geimporteerd door m'n ouders. Viel allemaal erg in de smaak! Van meerdere mensen hoorden we dat ze ons feestje, het leukste feest tot nu toe hier vonden, en daar waren wij het ook zeker mee eens!

Tweeweken geleden ben ik met 7 anderen voor het weekend naar Jokkmokk in Lapland geweest. Samen met Elodie had ik vooraf een dikke winterjas gekocht omdat het in Lapland toen al rond de 3 graden was. Natuurlijk vonden we allebei dezelfde jas mooi en zodoende lopen we nu beiden in een stoere, ultra warme, blauwe jas. In een bestelbusje zijn we naar Jokkmokk gereden, wat met 8 personen al grote pret was. Na 6 uur rijden, kwamen wein het hostel aan en hebben we 's avonds gebarbecued. Eten deden we toch maar binnenomdat de hamburgers bevriezingsverschijnselen begonnen te vertonen. De dag erna zijn we de natuur in gegaan en hebben we in Sarek National Park gehiked. Voor een kleine vergoeding kregen we een rondleiding van een man die daar woont en bracht hij ons met een roeiboot naar een plaats, waar we een berg konden beklimmen.Na anderhalf uur omhoog klauteren,hadden wevanafde topeen geweldig uitzicht.Een grote wildernis van naaldbomen en rivieren en in de verte sneeuw op bergen te zien. Op de weg terug naar het hostel kwamen we rendieren en elanden in het tegen! 's Avonds zijn we in Jokkmokk uit eten geweest waar we, ik durf het bijna niet te vertellen,(hetzelfde?) rendier hebben gegeten.Wel lekker rendier hoor!Die zondagzijn we, met mooie tussenstoppen, weer terug naar Umea gereden. Net zoals op de heenweg, passeerden we daarbij de poolcirkel. Toch bijzonder zo noordelijk te zijn geweest!

Afgelopen dinsdag heb ik met honderd Zweden in een bar voetbal Nederland-Zweden gekeken. Was erg grappig om te zien hoe de meeste Zweden na de eerste helft al vroeg teleurgesteld naar huis gingen. Niets leukers dan leedvermaak! ;)

Ook al is het herfst, ik heb echt het idee dat het winter is. De dagen worden hiersteeds iets korter en kouder. De sneeuw vandaag is alleen wel eenmalig voor de komende tijd. Voor de komende 2 weken is er geen sneeuw voorspelt. Jammer; Kan niet wachten tot er een dik pak sneeuw ligt en ikde eerste keer in m'n leven skien kan proberen!

Andere leuke vooruitzichten zijn datDouwe over een week naar Umea komt en ik het weekend van 27 november 3 vriendinnen (Anne, Relinde en Dieuwke)in Stockholm zal ontmoeten. Douwe zal hier 4 dagen blijven en ik heb er erg veel zin in hem weer te zien! Met Anne, Relinde en Dieuwke zal ik voor een lang weekend Stockholm onveilig maken. Leuk, leuk, leuk!

Ik zal binnenkort wat fotomateriaal plaatsen! Nu moet ik toch echt weer verder aan de studie.

Hälsningar från sverige!

Reacties

Reacties

anne

ZWEDEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN!
nog maar 42 nachtjes! =D

Elise van Berchum

He Janine!

Leuk dat je weer even de tijd hebt genomen om je verhalen te plaatsen. Super gaaf dat je daar zo veel doet en van de omgeving ziet! Ik kijk uit naar je foto's! ;-)

Veel plezier en ik las dat je nog een hoop leuke dingen hebt om naar uit te kijken!

Groetjes, Elise

kelly

wauw! dat zou ik ook wel allemaal mee willen maken!:D
misschien ga je nog wel skiën!;p
ik wil graag nog een paar foto's zien.:)

xxxkelly

Dieuwke

Janineeeeeee!! We missen jeee!!!

Maar dan echt he. Echt leuk om je nieuwe verhaal te lezen! Zo te lezen verveel je je niet.
Nog een paar weekjes en dan komen we:) Heel veel zin in!

Vi ses snart! x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!